Udržateľnosť a recyklácia v športovej móde
Udržateľnosť a recyklácia sa stávajú mantrou posledného obdobia. Prakticky do všetkých oblastí podnikania sa etablovalo povedomie o ekologickejších výrobných procesoch a prístupoch šetrných k životnému prostrediu, oblasť módy nevynímajúc. K ekomóde inklinujú lokálni dizajnéri, ale aj veľké nadnárodné značky. Je tomu tak aj v športovej móde? Pozreli sme sa na štyri popredné športové módne spoločnosti.
NIKE
Značka Nike v súčasnosti predstavuje spoločnosť s celosvetovo najvyšším obratom v oblasti športovej módy a športových predmetov. Americká spoločnosť bola založená v roku 1964 a jej domovom je štát Oregon. Okrem samotnej módy je známa po celom svete svojimi nápaditými marketingovými kampaňami, sponzoringovými aktivitami, ale aj angažovaním sa v sociálnej oblasti.
Trhová jednotka športovej módy je aj priekopníkom v oblasti recyklácie. Už v roku 1990 začala Nike so svojím programom „Reuse-A.Shoe“ (v preklade „Znovu použi tenisku“), ktorý funguje do dnes. Výrobca vyzýva svojich zákazníkov, aby staré športové topánky značky Nike vrátili do jedného z jeho 300 obchodov po celom svete. Takto pozbierané staré tenisky zrecykluje - použije materiál zo starých tenisiek („Nike Grind“) na výrobu nových. Aktuálne je možné odovzdať aj tenisky iných výrobcov, pokiaľ spĺňajú požadované materiálne zloženie.
Okrem toho v septembri 2019 oznámila Nike zahájenie nového projektu „Move to Zero“ (v preklade „Prejdime na nulu“). Cieľom projektu je do roku 2025 dodávať všetkým budovám a fabrikám spoločnosti Nike 100% energie z obnoviteľných zdrojov a pritom dosiahnuť nulové uhlíkové emisie.
ADIDAS
Dvojkou na trhu v športovom módnom priemysle je značka Adidas. Nemecká spoločnosť založená v bavorskom Herzogenaurachu pôsobí na trhu už 70 rokov, vďaka čomu patrí medzi tradičné značky v oblasti športu.
Značka Adidas si je vedomá sociálnej a ekologickej zodpovednosti. Práve v posledných rokoch sa sústreďuje na vývoj nových výrobných procesov, ktorých cieľom je dosiahnuť maximálny možný stupeň udržateľnosti. Pred rokom predstavila spoločnosť proces „LOOP CREATION PROCESS“, ktorý sľubuje uzavretý výrobný cyklus a výsledok v podobe plne recyklovateľných produktov. S projektom FUTURECRAFT.LOOP je pripravená priniesť na trh prvú 100% recyklovateľnú bežeckú obuv.
V rovnakej súvislosti predstavila Adidas pred rokmi iniciatívu „Parley for the Oceans“, v rámci ktorej spolupracovala s globálnou sieťou ochranárov oceánov, zasadzujúcich sa proti ich znečisteniu plastovým odpadom. Spoločnosť v roku 2015 priniesla na trh špeciálne športové kolekcie “Adidas Parley”, ktoré boli vyrobené z plastov a dali sa opakovane využiť. Časť kolekcie sa stala, okrem iného, oficiálnymi dresmi známych športových klubov FC Bayern Mníchov, Real Madrid, či Manchester United.
Trvalá udržateľnosť je hodnota, ktorá je vlastná nielen značke Adidas, ale aj jej dcérskej spoločnosti Reebok. Tá sa ukazuje v tejto oblasti výnimočne ambiciózna a inovatívna. Na jeseň 2020 by mala na trh priniesť bežecké tenisky „Forever Floatride GROW“, ktoré budú prvými vegánskymi teniskami na svete. Prírodná teniska, vyrobená výlučne z rastlinných materiálov, bude pozostávať z ricínových semien, eukalyptu a kôry z kaučuku. Svojou kvalitou a komfortnosťou nebude vôbec zaostávať za bežnými plastovými teniskami. Proces výroby rastlinnej topánky je šetrný aj z hľadiska zdrojov, predovšetkým upustením od používania plastov sa minimalizuje použitie ropy vo výrobnom procese.
PUMA
Nemecká spoločnosť vznikla o rok skôr ako jej konkurent Adidas v bavorskom meste Herzogenaurach. Je na trhu známa nie len svojimi teniskami, ale aj oblečením, či športovými potrebami.
Aj Puma sa strategicky venuje princípom udržateľnosti pri výrobe svojich produktov. Pričom jej záujem sa sústreďuje na bavlnu. Značka spolupracuje s iniciatívou „Better Cotton Initiative“, ktorá sa usiluje o lepšie pracovné podmienky zberačov bavlny na celom svete, ako aj udržateľný proces pri výrobe bavlny. Podľa BCI dnes viac ako 1,5 miliónov poľnohospodárov z 23 krajín dokáže vyprodukovať certifikovanú „lepšiu bavlnu“, pri pestovaní ktorej spotrebuje výrazne menšie množstvo vody. Ako uviedla samotná spoločnosť, ešte tento rok chce zvýšiť podiel BCI certifikovanej bavlny vo svojich produktoch na 90 % .
NEW BALANCE
Pôvodne výrobca topánkových vložiek, americká spoločnosť New Barance založená v roku 1906 v Bostone má tiež svoje zaslúžené meno vo svete športovej obuvi. New Balance dáva pri svojich topánkach dôraz na najvyšší komfort a kvalitu.
Napriek tomu si ambiciózna firma stanovila udržateľnosť za prioritu. Už roky sa snaží vyrábať topánky s ohľadom k zdrojom a trvalej udržateľnosti. Míľnikom v tejto súvislosti bola určite minuloročná spolupráca s odevnou značkou pre ženy, ktorá vyrába svoje oblečenie výlučne udržateľnými metódami. Spolu vytvorili radu tenisiek, ktorá obsahuje vysoké množstvo prírodného kaučuku, a tým výrazne redukuje podiel plastu v topánkach. Aj na nadpis sa použil atrament na báze sóje. Tam, kde sa nedalo vyhnúť použitiu plastu, sa použil minimálne recyklovaný polyester. Spoločnosť oznámila, že hodlá v budúcnosti udržiavať tento trend, prípadne ho ešte viac posilní.