Z cvičnej firmy úspešné ekologické podnikanie
Mnohí iste nevedia, že za projektom WAKIVAKY je Dominika Podolanová, ktorá ho založila ešte ako vysokoškoláčka v roku 2014. Nezáväzný školský projekt sa však časom stal jej srdcovou záležitosťou a rozhodla sa projekt rozvíjať aj po ukončení štúdia. Keďže, ako o sebe hovorí, je kreatívna duša s organizačnými schopnosťami, v tomto projekte sa našla. Podstatou projektu WakiVaky je ochrana životného prostredia formou upcyklácie a tvorby nových, moderných a netradičných produktov z odpadu.
Môžete nám priblížiť čo presne znamená upcyklácia? Aký je rozdiel medzi upcykláciou a recykláciou?
Upcykláciu možno považovať za vyššiu formu recyklácie. Ide o opätovné použitie materiálu bez znehodnotenia jeho kvality a zloženia. Tento proces je dvojnásobne dôležitý. Jednak redukuje množstvo odpadu, ktorý vytvárame a zároveň znižuje potrebu vytvárania nových materiálov pre tvorbu novej generácie produktov. Pri recyklácií ide o spracovanie odpadu na iný materiál. Upcyklácia je využitie materiálu (odpadu) v podobe v akej sa aktuálne nachádza. Pri textile ide napríklad o zmenu využitia napr. strihaním, prešívaním, atď.
Čo Vás viedlo k tomu, aby ste si založila firmu na výrobu a predaj produktov z nevyužitých materiálov, kde vyrábate tieto produkty?
Myšlienka vznikla počas môjho štúdia na vysokej škole, kedy sme si v rámci voliteľného predmetu mali založiť tzv. cvičnú firmu. V tom období sa vracali do módy jednoduché zaťahovacie vaky na chrbát. Napadlo mi, že by to mohol byť ten správny produkt a nevyužitého materiálu na jeho výrobu bolo v mojom okolí veľa. Rozhodla som sa, že nebudem kupovať nový, ale využijem materiál, ktorý je k dispozícií. Tak bola na svete myšlienka upcyklácie, ktorá sa časom vyvíjala až do dnešnej podoby. V súčasnosti máme sídlo aj ateliér v Pezinku, ale spolupracujeme aj s krajčírmi v iných slovenských mestách.
Kde získavate materiály na výrobu a aké kritériá musia spĺňať?
Najskôr sme začali vyrábať z akýchkoľvek textilných látok či oblečenia. Neskôr sme prišli na to, že nie každý materiál je pre našu výrobu vhodný. Keďže textilného odpadu je veľmi veľa, začali sme si vyberať. Navštevovali sme rôzne sklady s vyradeným a nevyužitým textilom a oslovovali sme firmy, ktorým vzniká textilný odpad z výroby. Dnes je našim najcennejším materiálom eko koža z automobilového priemyslu a koža z nábytkárskeho priemyslu. Spracovávame aj vyradené reklamné bannery, stany a rôzne iné materiály. Zohľadňujeme hlavne kvalitu materiálu, aby bol textil pevný a vydržal dennodenné používanie aj niekoľko rokov.
Ktoré vaše produkty sú najobľúbenejšie u spotrebiteľov?
Našim pilotným produktom boli zaťahovacie vaky na chrbát, ktoré to všetko odštartovali. Mali sme výhodu, že sme vystihli trend, ktorý v tej dobe práve nastupoval. Náš sortiment bol určený najmä pre tínedžerov a mladú generáciu a preto ďalším produktom, ktorý sme zaradili do ponuky boli ľadvinky. Dodnes sú veľmi obľúbené. Neskôr sme portfólio rozšírili o ďalšie produkty ako sú napríklad obaly na notebooky, tašky, ruksaky či peňaženky... Ponúkame aj upcyklované darčekové a reklamné predmety pre firmy. Najnovším produktom sú vaky na sedenie HACHAI.
Kto navrhuje produkty a na základe čoho sa rozhodujete o ich výrobe?
Produkty navrhujem väčšinou sama. Nemám vyštudovaný odevný dizajn ani návrhárstvo, no kreativita a zručnosť mi nikdy nechýbali. Nejde však o klasické navrhovanie ako by si niekto mohol myslieť. Pracujeme s tým čo máme a dizajn aj strih našich produktov závisí od materiálu, ktorý máme momentálne k dispozícii. Spolu s krajčírmi z neho skúšame a vyvíjame rôzne produkty a variácie, ak sa nám niečo zapáči, zaradíme to do výroby a uvedieme na trh.
Keďže používate nevyužité materiály, je každý váš výrobok iný?
Na začiatku to tak bolo, no rýchlo sme pochopili, že je to neefektívne. Akonáhle sme vytvorili eshop a museli sme naň každý jeden produkt nafotiť, uviesť parametre, popis, atď., zistili sme, že takto to robiť nemôžeme. Niekedy prejavilo o jeden produkt záujem veľa zákazníkov, ale mohli sme obslúžiť len jedného. To bol dôvod, prečo sme sa rozhodli získavať odpadový materiál od firiem, ktorý je k dispozícií vo väčších objemoch, čo nám umožňuje vyrábať menšie aj väčšie série. Aj v súčasnosti máme väčšinu produktov vyrobených v limitovaných sériách, ak sa vypredajú, nevieme ich opätovne naskladniť. Práve toto im však zaručuje určitú jedinečnosť a pridanú hodnotu. Chceme však obslúžiť aj firemných zákazníkov, ktorí majú záujem o desiatky či stovky našich produktov v rovnakom dizajne.
Venujete sa aj edukačným aktivitám, čo všetko robíte v rámci vzdelávania?
Pripravujeme najmä prednášky a workshopy, na ktorých ľudí učíme ako a prečo vzniká textilný odpad, ako sa predchádzať jeho tvorbe a ako s ním pracovať, aby sme ho ako materiál vrátili späť do životného cyklu. Poskytujeme aj analýzy odpadového hospodárstva pre firmy, školy a inštitúcie. Organizujeme SWAP podujatia, v rámci ktorých si ľudia vymieňajú svoje oblečenie, a tým predlžujú jeho životnosť. Takéto aktivity považujem za veľmi dôležité, aby si ľudia uvedomili obrovský problém spojený s textilným odpadom a rýchlou módou.
Čo všetko ponúkate firmám a ako vznikajú tieto spolupráce?
Firmám, okrem našich služieb, ponúkame aj produkty vyrobené na mieru. Väčšinou ide o darčekové či reklamné predmety pre zamestnancov a partnerov. Každý produkt vieme obrandovať firemným logom aj sloganom a strih prispôsobíme konkrétnym požiadavkám. Máme radi spolupráce, pri ktorých môžeme vytvoriť produkty z odpadov danej spoločnosti. Sú to často nepotrebné reklamné bannery alebo textil.
Čo znamená „spomaliť“ módu, dá sa to vôbec?
Spôsobov ako spomaliť módu je veľa. Najdôležitejšia je však edukácia, aby ľudia pochopili, prečo ju treba spomaliť. Každý človek musí začať sám od seba, jedine to je cesta, ako niečo dosiahnuť.
Ako vnímate cirkulárnu ekonomiku a čo môže každý z nás pre ňu urobiť?
Cirkulárna ekonomika je pre mňa jediná možnosť ako si nezabiť planétu a život na nej. Výnos v tomto systéme je založený na efektívnom využívaní prírodných zdrojov pomocou účinného zhodnocovania. Prostredníctvom cirkulárnej ekonomiky sa výrazne minimalizuje odpad, ako aj náklady na vstupné materiály a energie potrebné na výrobu nových produktov. V dnešnom konzumnom svete je veľmi dôležité prechádzať na princípy cirkulárnej ekonomiky a pretvárať zaužívane postupy a zmýšľanie ľudí a firiem.