Čo prináša právo na opravu?
Uplatnenie práva na opravu by prinieslo nový život, resp. predĺženie životnosti spotrebného tovaru .
Právo na opravu je dôležitým krokom v snahe zaviesť obehové hospodárstvo v EÚ do roku 2050 v rámci plánu Európskej zelenej dohody, ktorej cieľom je dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Európska komisia prijala nový návrh o spoločných pravidlách na podporu opravy tovaru, ktorý povedie k úsporám pre spotrebiteľov a k znižovaniu objemu odpadu.
Štyri dôvody pre garantované Právo na opravu:
1. Spotrebiteľské preferencie
Podľa prieskumu Eurobarometer by až 77 % európskych zákazníkov radšej malo možnosť nechať si opraviť pokazené výrobky ako kúpiť nové. Vzhľadom na vysoké náklady spojené s opravou sa však v súčasnosti zákazník rozhodne radšej pre nový výrobok a likvidáciu starého. Výška straty, ktorá vzniká spotrebiteľom, keď sa namiesto opravy rozhodnú pre výmenu sa odhaduje na takmer 12 miliárd ročne.
2. Zastarávanie elektronických výrobkov
Niektoré výrobky sú navrhnuté tak, aby po určitom čase alebo opakovanom používaní zlyhali. V niektorých prípadoch sú súčiastky zariadení upevnené tak, že ich nemožno vybrať a vymeniť.
3. Elektronické výrobky sú najrýchlejšie rastúcim zdrojom odpadu v EÚ
Dosluhujúce výrobky sú často použiteľným tovarom, ktorý sa dá opraviť, ale momentálne sa predčasne vyhadzuje, v dôsledku čoho vzniká v EÚ ročne 35 miliónov ton odpadu, 30 miliónov ton surovín a 261 miliónov ton emisií skleníkových plynov.
4. Životné prostredie
Opravy elektronických výrobkov by viedli k redukcii použitých materiálov, znižovaniu emisií skleníkových plynov a nižšej spotrebe energie.
Čo by malo byť zahrnuté v Práve na opravu?
Aktuálne je často oprava stále drahšia ako kúpa novej veci. Poslanci Európskeho parlamentu sa však už viac ako desať rokov zasadzujú za zlepšenie práv spotrebiteľov na opravu na základe konkrétnych návrhov tak, aby sa opravy stali systematickými, nákladovo efektívnymi a atraktívnymi.
Medzi kľúčové opatrenia pripravovaného legislatívneho návrhu patria:
• zatraktívnenie opravy pre spotrebiteľov (bonusy za opravu chybného zariadenia alebo získanie náhradného zariadenia počas trvania opravy);
• záväzok výrobcov, aby poskytovali bezplatný prístup k informáciám o opravách a údržbe a zaručili aktualizáciu softvéru na minimálne obdobie;
• zabezpečiť, aby boli zariadenia odolnejšie, ľahšie opraviteľné a obsahovali odnímateľné a vymeniteľné časti;
• poskytovať spotrebiteľom lepšie informácie o možnosti opravy zariadení;
• predĺžená záruka.
Novým návrhom sa zavádza „právo na opravu“ pre spotrebiteľov v rámci zákonnej záruky, aj po jej uplynutí. V rámci zákonnej záruky sa od predajcov bude vyžadovať, aby ponúkli opravu s výnimkou prípadov, keď je oprava drahšia ako výmena.
Po uplynutí zákonnej záruky budú mať spotrebitelia k dispozícii nový súbor práv a nástrojov, aby bola „oprava“ jednoduchou a dostupnou možnosťou, ako sú:
- Právo spotrebiteľov žiadať od výrobcov opravu výrobkov, čím sa zabezpečí, aby sa spotrebitelia mali vždy na koho obrátiť, ak sa rozhodnú pre opravu a zároveň dôjde k stimulácii výrobcov, aby vyvíjali udržateľnejšie obchodné modely.
- Povinnosť výrobcov informovať spotrebiteľov o výrobkoch, ktoré sú povinní si opraviť sami.
- Online platforma na sprostredkovanie opráv - prepojenie spotrebiteľov s opravovňami a predajcami opraveného tovaru v ich okolí.
- Európsky formulár pre informácie o oprave, čím sa zabezpečí transparentnosť podmienok opráv a ceny.
- Vypracovanie európskej normy kvality pre opravárenské služby, ktorá pomôže spotrebiteľom identifikovať opravovne ponúkajúce vyššiu kvalitu.
Vďaka tomuto návrhu bude pre spotrebiteľov jednoduchšie a nákladovo efektívnejšie nechať si tovar opraviť, nie ho vymeniť. Väčší dopyt po opravách sa navyše premietne do rozmachu tohto odvetvia a bude mať za následok stimulovanie výrobcov a predajcov, aby vyvíjali udržateľnejšie obchodné modely.
Návrhom sa zabezpečí, aby sa v rámci zákonnej záruky opravilo viac výrobkov, a aby spotrebitelia mali jednoduchšie a lacnejšie možnosti opravy výrobkov, ktoré sú technicky opraviteľné, a to po uplynutí zákonnej záruky alebo keď sa funkcie tovaru obmedzia v dôsledku opotrebovania.
Zdroj: Spravodajstvo Európskeho parlamentu, europskenoviny.sk