Aké sú trendy v oblasti udržateľnosti?
V súčasnosti už udržateľnosť nie je len pekne znejúcim marketingovým sloganom, ale stala sa základnou súčasťou firemnej stratégie v mnohých odvetviach. Spoločnosti sa aj vo vlastnom záujme snažia o čo najudržateľnejšiu výrobu a logistiku. Zatiaľ čo stratégie udržateľnosti veľkých, celosvetovo známych spoločností a značiek sú v centre pozornosti verejnosti, trendy v oblasti udržateľnosti často určujú (ešte stále) menej známe, menšie spoločnosti a začínajúce firmy. Sú ekologickými priekopníkmi a vyznačujú sa mnohými inovatívnymi metódami a procesmi, ktoré môžu zvýšiť udržateľnosť hodnotových reťazcov v rôznych odvetviach, a ktoré následne preberajú aj väčšie spoločnosti.
Stručne vám predstavíme niektoré z nich, ktoré určujú trendy v oblasti udržateľnosti:
1. Hydrofil
Hydrophil je nemecká spoločnosť z Hamburgu. Vyrába produkty v oblasti starostlivosti o telo a hygienu. Všetky výrobky sú neutrálne k vode a vegánske. Takto sa značka angažuje najmä v otázke nedostatku vody, ktorá je často zanedbávaná aj medzi udržateľnými spoločnosťami. Spoločnosť je známa najmä svojimi bambusovými zubnými kefkami. Každoročne venuje desať percent svojho zisku neziskovej organizácii, ktorá sa venuje pitnej vode v chudobných regiónoch na juhu sveta.
2. NIKIN
NIKIN je odevná a módna švajčiarska spoločnosť. Pracuje pod heslom "Strom za strom" a svojim zákazníkom sľubuje, že za každý zakúpený výrobok zasadí strom. Spoločnosť NIKIN podľa tohto princípu vysadila už viac ako 1,6 milióna stromov. Okrem prísľubu výsadby stromov švajčiarska značka tiež zabezpečuje, aby sa ponúkané výrobky vždy vyrábali ekologicky a po objednaní sa v maximálnej možnej miere odosielali klimaticky neutrálnym spôsobom.
3. ARMEDANGELS
ARMEDANGELS je ďalšia značka oblečenia zameraná na udržateľnosť. Nemecká spoločnosť vyhlasuje vojnu menej udržateľnej "rýchlej móde" a namiesto toho sa zameriava na „odolné“ oblečenie, ktoré by malo v šatníku kupujúceho vydržať čo najdlhšie. Spoločnosť ARMEDANGELS sa pri výrobe svojho oblečenia spolieha aj na recyklované, biologicky vyrábané a/alebo rýchlo obnoviteľné suroviny, takže hodnotový reťazec spoločnosti ARMEDANGELS je udržateľný už od prvého kroku.
4. Pandoo
Nemecká spoločnosť Pandoo ponúka širokú škálu výrobkov od oblečenia až po kozmetiku a kuchynské potreby. Výrobky Pandoo sú produkované bez dreva a plastu a spoločnosť používa bambus ako na preferovaný zdroj. Týmto spôsobom dokazuje vo viacerých produktových segmentoch, že udržateľný a ekologický výrobný proces môže byť úspešný.
5. Abeélium
Cieľom španielskej kozmetickej spoločnosti Abeelium, ako už naznačuje jej názov prevzatý z angličtiny, je zachrániť populáciu včiel na Zemi. Spoločnosť sľubuje, že za každý predaný kozmetický výrobok venuje časť z predaja organizáciám, ktoré pracujú na ochrane včiel ohrozených vyhynutím. Všetky výrobky obsahujú len prírodné a ekologicky bezpečné zložky, čo prospieva včelám aj prírode ako celku.
6. Lucy & Yak
Lucy & Yak je odevná spoločnosť založená na Novom Zélande, ktorá aktuálne sídli vo Veľkej Británii. Zameriava sa na maximálnu udržateľnosť svojich výrobkov. Princíp udržateľnosti sa začína pri výrobe a na výrobných miestach - továrne sú napájané solárnou energiou a ďalšími obnoviteľnými zdrojmi energie. Pri balení výrobkov sa vždy používa stopercentne recyklovaný a biologicky rozložiteľný materiál. Od výroby až po balenie sa značka zameriava na úplnú udržateľnosť v prevádzkovom procese.
7. Džínsy MUD
Ďalšia odevná spoločnosť, ktorá sa zaviazala k udržateľnosti. Holandská spoločnosť ponúka džínsy rôznych strihov a vzorov. Zvláštnosťou džínsov je skutočnosť, že nohavice sú vyrobené z úplne ekologicky udržateľných zdrojov, pričom približne 40 % použitých materiálov pochádza z recyklovaných džínsov alebo z recyklovanej bavlny. Okrem toho sú džínsy úplne vegánske. Vďaka tejto udržateľnej výrobnej metóde sa spoločnosti doteraz podarilo ušetriť viac ako 500 miliónov litrov vody, zabrániť vzniku viac ako jedného milióna kilogramov CO2 a zachrániť viac ako 20 000 starých džínsov pred skládkovaním alebo spálením.
8. Deväťdesiat percent
Deväťdesiat percent je značka oblečenia, ktorá sa považuje za trendsettera v oblasti udržateľnosti. Spoločnosť so sídlom v Londýne sa snaží predovšetkým zabrániť plytvaniu zdrojmi tým, že nevyrába príliš veľa oblečenia. Preto sa jej odevné výrobky vyrábajú v relatívne malých množstvách, aby sa zabezpečilo, že žiadne nezostanú nepredané. Okrem toho spoločnosť používa vo svojom oblečení udržateľné, biologicky rozložiteľné materiály, ako je konope, lyocell, ľan alebo organická bavlna.
9. Oblečenie s tvárou rastliny
Plant Faced Clothing je britská odevná spoločnosť na predmestí Londýna. Zaručuje svojim zákazníkom 100 % vegánske oblečenie. Značka tiež sľubuje kvalitu v súlade so zásadou udržateľnosti. Oblečenie je navrhnuté tak, aby malo dlhú životnosť, čo znamená, že spoločnosť chce zabrániť príliš rýchlemu vyradeniu opotrebovaného oblečenia.
10. Afends
Posledným trendsetterom v tomto zozname udržateľnosti je austrálska značka oblečenia Afends. Pôvodne sa zameriavala na surferov, ale momentálne ponúka aj oblečenie a doplnky pre každodenný život. Základný princíp značky však zostáva rovnaký: všetky výrobky sú vždy vyrobené z najudržateľnejších materiálov. Spoločnosť je priekopníkom aj v oblasti obalov, ktoré sú vyrobené z plne kompostovateľného kukuričného škrobu.
V súčasnosti sa najmä odevný priemysel, ale nielen on, čoraz viac zameriava na udržateľné metódy výroby a distribúcie. Ako kľúčový hráč v oblasti odpadového hospodárstva na Slovensku a v rámci skupiny FCC aj v Európe, tento trend vítame a veríme, že sa rozšíri do čo najväčšieho počtu ďalších odvetví.